Piątek, 3-go kwietnia 2009 roku, 18:45:02
Pomijając wypociny Chińczyka... przy pierwszym uruchomieniu odpala się kreator służący do właściwego ustawienia dźwięku - radzę dokładnie przeczytać i zrobić dokładnie to co tam pisze - dzięki temu korzystanie z programu jest znacznie przyjemniejsze (czyt. mniejsze echo, wyższa jakość dźwięku, mniej szumów z otoczenia). Generalnie rzecz biorąc to nie jest TS gdzie ustawia się co najwyżej "czułość", tutaj jest kilka parametrów (wzmocnienie, tłumienie otoczenia, itd.) dlatego poprawna konfiguracja jest bardzo ważna.
Ponadto po zainstalowaniu programu (i włączeniu zaawansowanej konfiguracja) warto zajrzeć do:
W Mumble nie ma setek różnych kodeków czy ustawiania kodeku na danym kanale - serwer ustala tylko maksymalną przepustowość łącza (ile danych może wysłać klient). Klient ("gracz" :P) określa wielkość ramki dźwiękowej - po ile "pakowany" jest sygnał audio (im mniejsza ramka tym więcej pasma jest wymagane ale też mamy znacznie mniejsze opóźnienie - min. 20ms i tyle proponuję). Druga opcja to stopień kompresji - im wyższy, tym mniejsze pasmo - gorsza jakość.
BTW: Mumble automatycznie przytnie transfer (chyba przez obniżenie stopnia kompresji) jeśli ktoś ma ustawione więcej niż dopuszcza serwer.
BTW: Kolejna wersja ma używać kodeka CELT (nowy badziew ;) ) -
http://www.celt-codec.org/ - który oferuje jakość na poziomie Speex, za to opóźnienie schodzi nawet do poziomu <10ms. Nie wiem czy Speex dalej będzie obsługiwany czy też zostanie zastąpiony.
O ACL...
To jest dość skomplikowany temat wiec powiem tak: w Mumble kanały tworzą drzewo o dowolnej wysokości (a nie tylko kanał: pod-kanał), poza typowymi czynnościami (wejście, tworzenie, kickanie, mutowanie...) jest parę dziwnych rzeczy (jak linkowanie kanałów - czyli np. można chyba jednym "kneflem" połączyć jakieś dwa kanały, np. dwa różne teamy). Uprawnienia oparte są na grupach, wrzucamy (zarejestrowanego) klienta do grupy, grupie przypisujemy uprawnienia, per kanał... uprawnienia mogą być dziedziczone lub nie :P Generalnie można zrobić nawet tak: ktoś może tworzyć kanały w kanale X ale już nie może nic zrobić w kanałach podrzędnych... i tym podobne kredki, jest to cholernie elastyczny system... i kurewsko skomplikowany ;)
Nie ma haseł.. i nie wiadomo czy będę w przyszłości.
Odnośnie NS:
Kiedyś zrobię jakąś rejestrację na serwerze.. generalnie mi się nie chce :P (nie płacz China..)
Odnośnie loginów:
Login == Nick na serwerze, jeśli ktoś się zarejestruje jako MaŁpA, to może przy logowaniu napisać "małpa" - ale jego nick po wejściu -> MaŁpA. Można to uznać za wadę bo nie można przez to zmieniać nicków (tzn. dało by się ale..) ale jak dla mnie to zaleta :) Nie radzę wstawiać tagów klanowych do loginu.. klany się zmienia, loginy nie :P
Ponadto po zainstalowaniu programu (i włączeniu zaawansowanej konfiguracja) warto zajrzeć do:
- Konfiguracja -> Ustawienia -> Skróty (regulacja głośności czy wł/wył mikro się z pewnością się przyda)
- Konfiguracja -> Ustawienia -> Wiadomości (jeśli kogoś tekst-na-mowę denerwuje to może sobie np. ustawić dźwięki, itp.)
- Konfiguracja -> Ustawienia -> Wtyczki (dźwięk pozycyjny w grach [tylko obsługiwane] - jeśli z kimś gramy to słyszymy gdzie się znajduje w stosunku do nas)
- Konfiguracja -> Ustawienia -> Wyjście audio -> Dźwięk pozycyjny (wł/wył - do tego co wyżej)
- Konfiguracja -> Ustawienia -> Wejście audio -> Kompresja (w jakiej jakości wysyłamy dźwięk - więcej poniżej)
W Mumble nie ma setek różnych kodeków czy ustawiania kodeku na danym kanale - serwer ustala tylko maksymalną przepustowość łącza (ile danych może wysłać klient). Klient ("gracz" :P) określa wielkość ramki dźwiękowej - po ile "pakowany" jest sygnał audio (im mniejsza ramka tym więcej pasma jest wymagane ale też mamy znacznie mniejsze opóźnienie - min. 20ms i tyle proponuję). Druga opcja to stopień kompresji - im wyższy, tym mniejsze pasmo - gorsza jakość.
BTW: Mumble automatycznie przytnie transfer (chyba przez obniżenie stopnia kompresji) jeśli ktoś ma ustawione więcej niż dopuszcza serwer.
BTW: Kolejna wersja ma używać kodeka CELT (nowy badziew ;) ) -
http://www.celt-codec.org/ - który oferuje jakość na poziomie Speex, za to opóźnienie schodzi nawet do poziomu <10ms. Nie wiem czy Speex dalej będzie obsługiwany czy też zostanie zastąpiony.
O ACL...
To jest dość skomplikowany temat wiec powiem tak: w Mumble kanały tworzą drzewo o dowolnej wysokości (a nie tylko kanał: pod-kanał), poza typowymi czynnościami (wejście, tworzenie, kickanie, mutowanie...) jest parę dziwnych rzeczy (jak linkowanie kanałów - czyli np. można chyba jednym "kneflem" połączyć jakieś dwa kanały, np. dwa różne teamy). Uprawnienia oparte są na grupach, wrzucamy (zarejestrowanego) klienta do grupy, grupie przypisujemy uprawnienia, per kanał... uprawnienia mogą być dziedziczone lub nie :P Generalnie można zrobić nawet tak: ktoś może tworzyć kanały w kanale X ale już nie może nic zrobić w kanałach podrzędnych... i tym podobne kredki, jest to cholernie elastyczny system... i kurewsko skomplikowany ;)
Nie ma haseł.. i nie wiadomo czy będę w przyszłości.
Odnośnie NS:
Kiedyś zrobię jakąś rejestrację na serwerze.. generalnie mi się nie chce :P (nie płacz China..)
Odnośnie loginów:
Login == Nick na serwerze, jeśli ktoś się zarejestruje jako MaŁpA, to może przy logowaniu napisać "małpa" - ale jego nick po wejściu -> MaŁpA. Można to uznać za wadę bo nie można przez to zmieniać nicków (tzn. dało by się ale..) ale jak dla mnie to zaleta :) Nie radzę wstawiać tagów klanowych do loginu.. klany się zmienia, loginy nie :P
Post zmieniany 2 razy. Ostatnio (09r Kwie 3, 18:51) przez Nissarin