Spis treści
Wyszukiwarka serwerów
Przeglądarka jest dostępna po kliknięciu Deployment lub Pushing Into z menu głównego.
1. Filtry
Filtry umożliwiają szybsze znalezienie serwerów.
- Source - źródło
- Pozwala wybrać trzy źródla serwerów: Internet, LAN (serwery postawione w twojej lokalnej sieci) oraz Favourites (serwery oznaczone wcześniej na liście jako FAV)
- Game type - tryb gry
- Pozwala wyświetlić serwery tylko z określonym trybem gry (Objective, Bodycount, Reinforced Objective [Caputre The Flag]) lub wszystkie (ALL). Poczytaj więcej o trybach gry »
- Pozostałe filtry
-
Każdy z filtrów może mieć trzy stany: Filter disabled (Filtr wyłączony), Only show (pokazuj tylko te) oraz Don’t show (nie pokazuj tych).
- Serwery pełne oraz puste
- Z dostępem na hasło
- Oficjalne serwery (bez żadnych dodatków)
- Pozostałość po Enemy Territory, nieużywana
- Pozostałość po Enemy Territory, nieużywana
- Z włączonym Punkbusterem
- Z włączoną opcją antilag
- Z włączonym balansowaniem drużyn
2. Serwery
- Server Name
- Nazwa serwera.
- Map Name
- Aktualnie rozgrywana na serwerze mapa.
- PLRS (Players)
- Informuje o tym, ilu graczy jest na serwerze. Druga liczba to maksymalna ilość graczy jaka może wejść na serwer.
- Type
- Określa rodzaj rozgrywki na danym serwerze: Obj (Objective), BC (Bodycount) lub R-Obj (Caputre The Flag).
- Ping
- Opóźnienie danych odbieranych z serwera. Im niższa wartość (najlepiej poniżej 100) tym lepiej się będzie grało. Granie na serwerach z pingiem powyżej 200, 300 mija się z celem.
- Filters
- Wyświetla ikonki opcji włączonych na serwerze.
- Fav (Favourite)
- Serwery można oznaczyć jako ulubione, później dostęp do nich jest poprzez filtr Source.
3. Przyciski
- Refresh list
- Odświeża listę widocznych serwerów i wyszukuje nowe.
- Connect IP
- Ten przycisk umożliwia połączenie się z konkretnym serwerem, jeżeli znasz jego adres IP.
- Server Info
- Wyświetla szczegółowe informacje o zaznaczonym na liście serwerze, wszystkie zmienne serwerowe oraz listę graczy.
- Disable/Enable PB
- Pozwala włączyć lub wyłączyć Punkbustera, czyli zabezpieczenie przeciwko oszustom. By pograć na większości serwerów musisz mieć Punkbustera włączonego. O takim serwerze informuje ikonka filtru:
- Main Menu
- Zamyka okno przeglądarki i powraca do menu głównego.
- Join Server
- Dołącza do zaznaczonego na liście serwera.
Limbo menu
Po podłączeniu się do serwera, by rozpocząć grę musisz dołączyć do jednego z zepołów:
Terrorystów lub Specops. Służy do tego Limbo menu, domyślnie dostępne pod klawiszem <L>
- Skin
- Ikona ta przedstawia wygląd modelu, którym będziesz grać. Każda z klas: Assault, Recon i Sniper ma do wyboru dwa różne skiny.
- Armament Availability
- Po wyborze zepołu obok skinu pojawia się informacja na temat wartości Armament Availability. Poczytaj więcej o AA »
- Name
- Możesz tu zmienić swój nick, jakim będziesz identyfikowany na czacie i w tabeli wyników.
Team - Wybór zespołu
- Specops
- Zadaniem drużyny Specops - czyli oddziałów specjalnych - w trybie Objective jest niedopuścić do eksplozji bomby podłożonej przez Terrorystów. Do dyspozycji gracze mają takie rodzaje broni jak M16, MP5 czy PSG-1.
- Terroryści
- Drużyna terrorystów w trybie Objective ma za zadanie podłożyć bombę pod jeden z celów. Jej członkowie mają dostęp do typowej dla terrorystów broni jak AK-47, MAC 10 czy Zastava M76.
- Obserwatorzy
- Obserwatorzy nie biorą udziału w grze. Mogą za to obserwować swobodnie całą mapę lub patrzeć na grę z perspektywy dowolnego gracza
Identity - klasa i skin
- Assault
- Do dyspozycji członków klasy Assault (szturmowa) oddane są silne rodzaje broni: karabiny szturmowe, pistolet Desert Eagle i granaty odłamkowe. Jej atutem jest siła, wadą - mniejsza mobilność i szybsze męczenie się
- Recon
- Klasa Recon (rozpoznanie) jest słabiej wyposażona od Assault, gdyż jej członkowie posługują się głównie pistoletami maszynowmi (jak MP5, AKS-74U), które mają mniejszą siłę od karabinów szturmowych. Zamiast granatów odłamkowych do dyspozycji mają granaty błyskowo-hukowe oraz dymne. Zaletą Recon jest duża mobilność i mniejsza podatność na zmęcznie. Dodatkowo mogą zostać wyposażeni w TECHKIT, który w przypadku Terrorystów powoduje szybsze podkładanie bomby, a Specops - szybsze jej rozbrajanie.
- Sniper
- Przeznaczenia klasy snajperskiej nie trzeba zbytnio wyjaśniać. Oprócz trzech rodzajów karabinów i pistoletu Desert Eagle, snajperzy mogą posłużyć się też granatami dymnymi, za to mają małą mobilność.
Gear - uzbrojenie
- Primary
- Broń podstawowa: karabiny szturmowe i snajperskie, strzelby, pistolety maszynowe.
- Secondary
- Broń poboczna czyli pistolety.
- Special - dodatkowe wyposażenie
- Tylko klasa Recon może wybrać tu jako dodatkowe wyposażenie TECHKIT (szybsze rozbrajanie/podkładanie bomby), wtedy jednak gracz nie ma granatów.
HUD
HUD, czyli Head-Up-Display (wyświetlacz przezierny) wyświetla na ekranie różne przydatne informacji podczas gry. Połapiesz się w nim w krótkim czasie, ponieważ stworzono go tak, by był jak najprostszy.
1. Kompas
- Cel A
- Lokalizacja celu “A”.
- Cel B
- Lokalizacja celu “B”.
- Bomba podłożona
- Bomba została podłożona na tym celu, drużyna SpecOps musi ją rozbroić, a Terroryści - obronić.
- Upuszczona bomba
- Pokazuje położenie upuszczonej bomby, gdy została zabita osoba poprzednio ją niosąca (tylko Terroryści).
- Czas i FPS
- Pierwsza liczba informuje o tym, ile pozostało jeszcze czasu do zakończenia danej rundy. FPS to ilość klatek wyświetlanych na sekundę.
2. Ikony akcji
- Dłoń
-
Naciśnij klawisz użycia
<F>
- Wskazuje, że broń leżąca na ziemi może zostać podniesiona i zamieniona z aktualną
- Oznacza, że drzwi mogą zostać otwarte lub zamknięte
- Podnieś bombę, gdy ta leży na ziemi
- Drabina
- Wskazuje, że na dany obiekt można się wspiąć. Rynny i drabiny są najczęstsze.
Naciśnij klawisz skoku i trzymaj wciśnięty przycisk pójścia do przodu by wejść na gorę lub do tyłu - by zejść na dół. - Ikona bomby
- Wskazuje, że jesteś na właściwym miejscu by podłożyć bombę przy celu.
Naciśnij klawisz użycia<F>
- pojawi się wtedy pasek postępu, trzymaj klawisz wciśnięty, dopóki bomba nie zostanie podłożona. (Tylko Terroryści) - Ikona rozbrajania
- Ta ikona pojawi się, gdy jesteś wystarczająco blisko uzbrojonej bomby by ją rozbroić.
Naciśnij klawisz użycia<F>
- pojawi się wtedy pasek postępu, trzymaj klawisz wciśnięty, dopóki bomba nie zostanie rozbrojona. (Tylko Spec Ops)
3. Prawy dolny róg
- Bomba
- Jeśli posiadasz przy sobie bombę, wyświetla się taka ikona obok wskaźnika trybu broni.(Tylko terroryści)
- Tryb strzelania
- Wskazuje aktualny tryb strzelania broni (w zależności od modelu): Auto (ciągły), Burst (3), Single (pojedynczy) lub Pump (w przypadku strzelb).
- Ikona magazynka i amunicji
- Ikona po lewej pozwala oszacować ile amunicji pozostało w aktualnie używanym magazynku. Liczba z prawej informuje o ilości posiadanych jeszcze magazynków broni, którą trzymasz w dłoniach.
4. Lewy dolny róg
- Stamina / Wytrzymałość
- Pokazuje ile zużyłeś wytrzymałości - staminy. Bieganie, skakanie, wspinaczka wymaga i zużywa staminę. Odpoczywanie (stanie w miejscu) lub marsz ją przywracają.
- Obrażenia
- Pokazuje jakie obrażenia otrzymałeś, wskazuje również miejsce trafienia. Kolory oznaczają stopień obrażeń i tak: biały oznacza zdrowie, pomarańczowy - średnie obrażenia, a czerwony - poważne.
- Postawa
- Wskazuje aktualną postawę: stojącą, kucającą, leżącą.
Czat
-
Gracze podczas gry mają możliwość wypowiadania się na publicznym oraz prywatnym czacie. Wiadomości w tym drugim widać jedynie w obrębie drużyny, w której znajduje się dany gracz. Taka wypowiedź jest oznaczona niebieskim kolorem nicka.
5. Lewy górny róg
W lewym górnym rogu pojawiają się informacje kto kogo zabił i z jakiej broni, kto połączył się z serwerem, a kto z niego wyszedł oraz inne informacje gry.
Tabela wyników
Tabela wyników wyświetlana jest po zakończeniu każdej rundy. Dostęp do niej jest także podczas gry, domyślnie pod
klawiszem <TAB>
.
Górna belka informuje o pozostałym czasie rundy oraz ogólnym wyniku drużyn podczas całego meczu. Belki poszczególnych zespołów informują (w nawiasie kwadratowym) o sumie punktów wszystkich graczy zespołu oraz ich liczbie.
Kolumny listy wyników
- Name
- Nick gracza
- Kll (Kills)
- Liczba ta informuje ilu przeciwników zabił gracz (ile zdobył fragów).
- Dth (Deaths)
- Ta liczba mówi, ile razy gracz zginął.
- Sui (Suicides)
- Wartość Sui informuje ile razy gracz sam doprowadził do własnej śmierci (zabił się granatem, spadł z dużej wysokości)
- Tk (Teamkills)
- Jeśli gracz zabił kogoś z własnej drużyny, to powiększa się wartość Tk.
- Score
- Score czyli punkty zdobyte przez gracza. Za zabicie przeciwnika jest 1 punkt, za zostanie zabitym 1 punkt jest odejmowany. Za wykonanie teamkilla dostaje się -3 punkty. Wykonanie zadania (rozbrojenie/podłożenie bomby) premiowane jest 10 punktami. W trybie CTF za doniesienie “flagi” zdobywa się 25 punktów.
- DR (Damage Rate)
- Ten współczynnik wyraża skuteczność danego gracza. Jest to stosunek obrażeń zadanych przeciwnikowi do tych, które samemu się doznało oraz tych zadanych kolegom z drużyny.
- AA (Armanent Availability)
- Im wyższą wartość AA ma gracz, tym do większej ilości broni ma dostęp. Poczytaj więcej o AA
- Ping
- Liczba Ping to opóźnienie z jakim odbierane są informacje z serwera. Zależy od szybkości i obciążenia łącza gracza. Im niższa wartość Pingu - tym lepiej.